Лечение и профилактика на кариес

karies_profilaktika

Кариесология

Какво представлява зъбният кариес?  – Това е процес, който води до образуването на кавитация (кухина) в резултат на киселинната продукция на бактериите в зъбната плака. Ако не се лекува, той може да причини болка, инфекция, дори може да доведе до загубата на зъба.
Превенцията на зъбния кариес е лесна:

• Редовно миене на зъбите с четка и паста, както и използването на интердентални конци (или четки);
  • Редовното посещение при денталния лекар за контролен преглед и професионално почистване на устната кухина;
  • Избягване на храни и напитки, богати на захари (сладкиши, тестени изделия, газирани и подсладени напитки и др.).

Какво причинява зъбния кариес?

Най-общо зъбният кариес се дължи на наличието на зъбна плака и бактерии. Зъбна плака винаги се образува върху зъбната повърхност и венците. Бактериите, съдържащи се в нея, използват захарите от храната и произвеждат киселини. Тези киселини атакуват зъбите в продължение на 20 или повече минути след всяко хранене. След известен период от време, тези киселини разрушават зъбния емайл и се формира кариозен процес.

Лечение на зъбния кариес:

Лечението на зъбния кариес и неговите усложнения зависи от това в какъв стадий е кариозният процес. Възможно е да е обратимо състояние и за лечението му да е неоходимо само аплицирането на флуорид. Когато има умерено кариозно разрушение, Вашият дентален лекар ще използва обтуровъчен материал (фотополимер или дентална амалгама). При по-тежки усложнения, пациентът може да се нуждае от кореново лечение и корона. В най-лошия случай може да се стигне до загубата на зъба (екстракция).