Пародонтология

парадонтологияПародонтологията е тази част от денталната медицина, която се занимава със пародонталните и лигавичните заболявания в устната кухина.

Пародонтални проблеми и лечение на парадонтология: Пародонтланите заболявания биват гингивити и пародонтити:

• Гингивит – дължи се на бактериална инфекция, която се ограничава само във венците. Характеризира се със зачервяване, възпаление, кървене от гингивата. Довежда до обратимо увреждане на венците.
  • Пародонтит – възпалително заболяване на венците и зъбоподдържащите структури (кост), причинето от бактериална инфекция и довежда до необратимо увреждане на костта и периодонталните лигаменти.
  • Зъбен камък (калкулис) – бактериите в устната кухина формират зъбна плака (филм) по зъбната повърхност, който може да се увеличи и втвърди (образува се зъбен камък). За лечението на зъбния камък, той трябва да се отстрани от венеца и периодонциума (поддържащите структури на зъба).

Лекарства, стрес, тютюнопушене, хормони и различни системни заболявания (диабет и др.) могат да влошат пародонталните заболявания.

Във Вашия случай, рисковите фактори могат да бъдат един или няколко от по-долу споменатите:

• натрупване на зъбна плака
  • тлагания от зъбен камък
  • прием на медикаменти
  • бременност
  • диабет
  • тютюнопушене
  • неправилни ресторации (пломби)
  • мъдреци
  • ортодонтски проблеми (струпване на зъби)

Лечение: То включва:

1.Инструкции в подходящи техники за орална хигиена;

2.Отстраняване на супрагингивалната плака и зъбен камък (чрез ултразвук или механични чрез кюрети);

3.Полиране на зъбите с Airflow или с четка и паста;

4.Отстраняване на плак-ретентивни фактори (дефектни обтурации, екстракции на неперспективни зъби, корени и др.);

5.SRP (scaling&root planning) с ръчни инструменти – отстраняване на субгингивален калкулус, плака, цемент, ендотоксин и създаване на гладка, чиста и твърда коренова повърхност.

При постигнати редукция на гингивалното възпаление и голям процент свободни от плака повърхности, пациентът се ремотивира за ефективна орална хигиена и професионална такава. Прави се кюретаж на джобовете по големи от 4 mm. В някои случаи се налага специализирана пародонтална хирургия – на места, които кървят при сондиране и имат дълбочина на джоба > 7  mm.

Поддържащата пародонтална терапия включва:

• Посещения на пациента през 6 месеца;
  • Оценка на орално-хигиенния статус;
  • Оценка на гингивалния и пародонталния статус;
  • Механичен контрол на плаката и зъбния камък;
  • Ремотивация при нужда.

Отлагането на пародонталното лечение може да доведе до:

• влошаване на инфекцията;
  • кървене, зачервяване, възпаление, болки във венците;
  • подвижност на зъбите;
  • абсцес;
  • нужда от екстракция (изваждане) на зъба;
  • лош контрол на медицински състояния като диабет и сърдечно-съдови заболявания.

Прогнозата на пародонталното заболяване е добра при изпълнение от страна на пациента на инструкциите за орална хигиена, овладяване техниката за ефективно четкане и редовни посещения при денталния лекар.

Пародонтално шиниране – Пародонталното шиниране е процес, чрез който разклатените зъби се стабилизират чрез тяхното шиниране със съседните зъби. То най-често се прави от фибро-композитен материал и може да бъде много ефикасно в стабилизирането на зъбите и предпазването им от екстракция. Процедурата се извършва в денталния кабинет и е безболезнена.